Development of contextual mathematics teaching materials to facilitate students' problem-solving skills on systems of linear equations
DOI:
https://doi.org/10.30606/absis.v7i2.2656Keywords:
contextual mathematics, problem-solving ability, teaching materials, linear equations, SPLDVAbstract
The underlying issue in this research is the suboptimal level of students' mathematical problem-solving abilities. This study aims to develop contextual mathematics teaching materials on the topic of systems of linear equations in two variables to enhance students' problem-solving skills, meeting criteria for validity and practicality. The research employs the ADDIE model, encompassing the phases of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The participants in this study consisted of 31 students from SMPN 8 Pekanbaru, including 6 students from class VIII.9 for the small group trial and 25 students from class VIII.2 for the large group trial. Data collection instruments included validation sheets and student response questionnaires. The findings indicated that the material expert validation score was 87.2% and the media expert validation score was 88.7%, both categorized as very valid. Furthermore, the practicality scores were 93% for the small group trial and 85.3% for the large group trial, both classified as very practical. Thus, it can be concluded that the developed teaching materials are both valid and practical for facilitating students' problem-solving abilities.
Downloads
References
Anggraeni, F. N. D. (2014). Penggunaan bahan ajar berbasis pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematik peserta didik pada materi aljabar. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Azzahra, R. H., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Transformasi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(1), 153–162. https://doi.org/10.36526/tr.v4i1.876
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Educational and Language Research, 1(12).
Derniati, R., Roza, Y., & Maimunah. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTsN 3 Kuantan Singingi. Eksakta: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(1), 1–12.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji kelayakan media pembelajaran interaktif pada mata pelajaran administrasi server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210.
Gita, I. N. (2019). Implementasi pendekatan kontekstual untuk meningkatkan prestasi belajar matematika siswa di sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 28.
Hapsari, O. (2016). Pengembangan soal serupa TIMSS untuk mengukur kemampuan berpikir kritis dan pemecahan masalah pada konten aljabar kelas VIII. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2017). Penilaian pembelajaran matematika. Refika Aditama.
Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Pengembangan LKS berbasis RME dengan pendekatan problem solving untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 51–63.
Kemdikbud. (2022). Buku saku kurikulum merdeka: Tanya jawab. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniati, A. (2016). Pengembangan modul matematika berbasis kontekstual terintegrasi ilmu keislaman. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 43–58.
Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran generatif (Generative Learning) di SMP. Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175.
Mukasyaf, F., Fauzi, K. M. A., & Mukhtar. (2019). Building learning trajectory mathematical problem-solving ability in circle tangent topic by applying metacognition approach. International Education Studies, 12(2), 109–116. https://doi.org/10.5539/ies.v12n2p109
Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis kurikulum merdeka dan platform merdeka belajar untuk mewujudkan pendidikan yang berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(2), 238–244. http://ojs.uhnsugriwa.ac.id/index.php/JPM
Purwanto, Y., & Rizki, S. (2015). Pengembangan bahan ajar berbasis kontekstual pada materi himpunan berbantu video pembelajaran. Aksioma, 4(1), 67–77.
Rahmah, F. (2022). Pengembangan bahan ajar materi SPLDV berorientasi kemampuan representasi matematis siswa. UIN Syarif Hidayatullah.
Roebyanto, G., & Sri, H. (2017). Pemecahan masalah matematika untuk PGSD. PT Remaja Rosdakarya.
Suhandri, & Sari, A. (2019). Pengembangan modul berbasis kontekstual terintegrasi nilai keislaman untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 131–140. https://doi.org/10.24014/sjme.v5i2.8255
Yuherni, Maimunah, & Yuanita, P. (2020). Bahan ajar matematika berbasis kontekstual pada materi fungsi untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1293–1306. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.2976
Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). Guru dalam pengembangan bahan ajar kreatif inovatif berbasis potensi lokal. Jurnal Dedikasi, 13, 39–49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yovita Dwi Ananda, Maimunah, Titi Solfitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.