Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Discovery Learning pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX SMP/ MTs
DOI:
https://doi.org/10.30606/absis.v4i1.907Keywords:
Discovery learning model, Learning Material, Mathematics LearningAbstract
This study aims to create mathematics learning devices such as a syllabus, lesson plans, and student worksheets for the 9th grade of junior high school using discovery learning on curved face three-dimensional (cylinder, cone, and sphere) material. The incompatibility instruments arranged by the teacher based on the 2013 Curriculum inspired this research. The 4-D development model was used in this study, and it consists of defining, designing, developing, and disseminating stages. The validation sheet and student response questionnaires were the instruments used in this study. The learning that was developed was validated by three of the validators and revised based on their suggestions. With very valid categories, the average score of the validation results for the syllabus is 3,79, lesson plans are 3,81, and student worksheet is 3,73. This validation indicates that the syllabus, lesson plans, and student worksheet can be sampled. Then, in small groups, valid student worksheets are tested. The average percentage of small group trial results for student worksheets is 92,29 percent, with a very practical category. Based on the results of data analysis and discussion, it can be concluded that syllabus, lesson plans, and student worksheets by using discovery learning on curved face three dimensional material for the 9th grade of junior high school has fulfilled valid
Downloads
References
Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya
Anggun, Fuda, Lia, Kurniawati, dan Vera. 2015. Makalah Model Desain Pembelajaran 4D Thiagarajan. FKIP. UNMM
Anike P, Yenita R, Maimunah. 2019. Development of Learning Tools with the Discovery learning Model to Improve the Critical Thingking Ability of Mathematics Educational Sciences Vol 4 No.1
Depdiknas. 2010. Juknis Pengembangan Bahan Ajar SMA. Direktorat Pembinaan SMA. Jakarta.
Endang Mulyatiningsih. 2014. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta. Bandung
Fitri, Ridha Afriani,. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) pada Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 Sekolah Dasar ( Penelitian Pengembangan dengan Materi Volume Kubus dan Balok di SD IT Al-fityah). Universitas Riau
Ike N, Amis, Maimunah. 2019. Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Kelas VIII-1 Smp Negeri 20 Pekanbaru. JOM FKIP-UR. Vol.6, Edisi 1.
Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalan meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 2(1), 90-98.
Kristin, F. & Dwi Rahayu (2016) Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas 4 SD. Jscholaria. Vol 6 (01).
M.Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia. Bogor.
Muhassanah, N., Sujadi, I. and Riyadi, R., 2014. Analisis Keterampilan Geometri Siswa Dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berpikir Van Hiele. Jurnal Pembelajaran Matematika, Vol.2, No.1.
Nichen, Firosalia, dan Indri (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan Vol 32 No.1.
Nurbaiti. (2020). Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas IX SMP LPMD Suka Maju Rambah. Jurnal Absis, Vol.3 No 1
Permendikbud No.65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. . Kemendikbud RI. Jakarta.
Ratri, I, & Marfi, A. 2019. Praktikalitas dan Efektivitas Modul Geometri Transformasi Berbantuan Geogebra bagi Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Absis, Vol.1 No 2.
Ridwan, A. S. 2015. Inovasi Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta.
Rifqy, Rini, D. A, Kartini. 2020. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Discovery Learning pada Materi Transformasi SMP/MTs Kelas IX. Jurnal Gantang.
Sahrul, Putri, Y, Maimunah . 2020. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Discoveri Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik SMP Kelas VIII. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 4. No. 2.
Siti, R. 2016. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Smp Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.4 No.1.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata Syaodih. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandun. PT. Remaja Rosdakarya.
Trianto. 2017. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual Konsep, Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum 2013. Jakarta: Kencana
Welni, & Edi. 2018. Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Menigkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal Inspiratif, Vol. 4, No. 1.
Zuhdan, Senam, Insih, Anjarsari, Widodo, Rizka, Laila, Deni, Yeni, Olivia, Ian dan Mia. 2011. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Terpadu untuk Meningkatkan Kognitif, Keterampilan Proses, Kreativitas serta Menerapkan Konsep Ilmiah Peserta Didik SMP. Program Pascasarjana UNY.