Kemandirian Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Square (TPSq)

Authors

  • Gusnita STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Melisa STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Hafizah Delyana STKIP PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.30606/absis.v3i2.645

Keywords:

Kemandirian Belajar, Pembelajaran Koopeartif, Think Pair Square.

Abstract

Lack of self-regulated learning is the background of this research. The research objective was to determine how independent student learning was after applying the Think Pair Square type of cooperative learning model. Qualitative descriptive is a type of research using an instrument in the form of an independent learning questionnaire. The subjects in this study were class XI RPL B students of SMK Negeri 1 Bukit Sundi who were registered in the 2019/2020 school year. Based on data analysis with data descriptions, it was found that student learning independence for each indicator was at a percentage of more than 59%. With strong criteria. So, it can be concluded that the students' learning independence is strong after applying the Think Pair Square cooperative learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Ambiyar, A., Aziz, I., & Delyana, H. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.9638

Antika. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think- Pair-Square terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika Siswa SMP. Juring (Journal for in Mathematics Learning), 2(2), 118–129.

Asmar, A., & Delyana, H. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penggunaan Software Geogebra. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 221–230. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2758

Asmar, E. (2018). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan MIPA, 1(1), 33–45.

Astuti, E. P. (2015). JPSE : Kemandirian Belajar Matematika Siswa SMP/ Mts di Kecamatan Prembun 65. JPSE, 65–75.

Asy’ari, Usodo, B., & Riyadi. (2015). EKSPERIMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SQUARE DENGAN METODE QUESTION STUDENT HAVE DAN THINK TALK WRITE PADA POKOK BAHASAN BANGUN RUANG DITINJAU DARI KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI SE-KABUPATEN. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(1), 27–37.

Budiman, muman hendra, & Budi, untung laksna. (2016). Prosiding temu ilmiah nasional guru (ting) viii. November, 143–154.

Effendi, Mursilah, & Mujiono. (2018). Korelasi Tingkat Perhatian Orang Tua dan Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 17–23.

Isnawati, N., & Samian. (2011). Kemandirian belajar ditinjau dari kreativitas belajar dan motivasi belajar mahasiswa. 128–144.

Kurniawan, H. R., & Malang, U. N. (2018). Perbandingan Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Dan Think Pair Share Berbantuan Modul Ajar Terhadap Kemandirian Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI di SMKN 3 Malang Hakkun Elmunsyah , Muladi. Jurnal Pendidikan, 3 Nomor 2, 80–85. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26740/jp.v3n2.p80-85

Mashuri, I. (2012). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DAN INKUIRI DITINJAU DARI KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS X SMA NEGERI KABUPATEN BLORA. JMEE, II(1).

Nahdliyati, R., Parmin, & Taufiq, M. (2016). EFEKTIVITAS PENDEKATAN SAINTIFIK MODEL PROJECT BASED LEARNING. Unnes Science Education Journal, 5(2), 1227–1234.

Ningsih, R., & Nurrahmah, A. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 6, 73–84. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.754

Pratiwi, I. D., & Laksmiwati, H. (2016). Kepercayaan Diri dan Kemandirian Belajar Pada Siswa SMA Negeri “X.” Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 7(1), 43–49.

Prayuda, R., Thomas, Y., & Basri, M. (2014). PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap , Kemandirian Belajar , dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal BIOEDUKATIKA, 3(2), 15–20.

Rohmat, A. (2014). Abdul Rohmat, 2014 ANALISIS KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR RANGKAIAN LISTRIK DI SMK NEGERI 1 CIMAHI.

Setiyadi, A. G., & Sutama. (2015). PENINGKATAN KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIKA MELALUI STRATEGI DISCOVERY LEARNING PADA SISWA SMP.

Supanti, S., & Hartutik, I. (2018). peningkatan hasil belajar dan kemandirian siswa pada materi sistem koloid dengan metode inkuiri. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1), 2031–3038.

Wiralodra, U., & Barat, J. (2018). MATEMATIKA SISWA SMP MELALUI MODEL LEARNING CYCLE 5E DENGAN TEKNIK. JES-MAT, 4(1), 13–24.

Yanti, S., & Surya, E. (2017). Kemandirian belajar dalam memaksimalkan kualitas pembelajaran. December.

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Gusnita, Melisa, & Delyana, H. (2021). Kemandirian Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Square (TPSq). Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 286–296. https://doi.org/10.30606/absis.v3i2.645

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.