Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis melalui Pendekatan Realistik Siswa Kelas VIII MTs Pondok Pesantren Saifullah T.A 2021/2022

Authors

  • Ranie Julia Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Ramadhani Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Hizmi Wardani Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.30606/absis.v4i2.1226

Keywords:

Kemampuan Pemecahan masalah, Pendekatan Realistik, Pola Bilangan, problem solving skills, realistic approach, number pattern

Abstract

This study aims to improve mathematical problem-solving skills through a realistic approach, to determine the Mastery of learning mathematics and student responses to learning with a realistic approach. This type of research is classroom action research with the subject of class VIII MTs Saifullah Islamic Boarding School, carried out in 2 cycles. Data retrieval is done by testing problem-solving skills and student responses. The results showed that problem-solving ability has increased. This can be seen from the classical completeness of the student's problem-solving ability test from the initial examination. Cycle 1 and cycle 2 are 5 (25%) students who complete the initial test, 12 (60%) students who complete cycle 1, and 17 (85%) students who complete cycle 2. The conclusion is the students' mathematical problem-solving abilities have increased through a realistic approach, Mastery of mathematics students' learning has increased through a realistic approach, and student responses to learning with a realistic approach to number pattern material are very good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Revisi 201). Jakarta: Rineka Cipta.

Darfis Suwir. (2015). Sifat Keliling Dan Luas Jajargenjang, Belajar Matematika Online Bersama. Retrieved from https//www.konsep-matematika.com/2015/12/sifat-keliling-dan-luas-jajargenjang.html?m=1

Hasratuddin. (2010). Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMP Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4 N.

Herlawan, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Melalui Penerapan Model Pembelajaran Creative Promblem Solving(cps) Berbasis Kontekstual. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, Volume 3 N, 33–38.

Mathematics, N. C. O. T. O. (2000). Principles Standards and for School Mathematics (K. Beall, ed.). United States of America.

Munthe, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Segi Empat di Kelas VII MTs Amda Percut Sei Tuan Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi.

Noor, J. (2014). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematiaka, Volume 2 N.

Rukiah, A. Y., & Yulianti, L. (2013). Asuhan Neonatus : Bayi dan Anak Balita (Cetakan 3). Jakarta: Jakarta Trans Info Media.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Of Mathematics Education and Science, Volume.2 N.

Suadin. (2010). Dunia Pendidikan, Kurikulum Sekolah, Pendidik, Peserta didik, PTK, PTS, Satuan Pendidikan, Tenaga Pendidik. Jakarta: Rajawali Pers.

Sumartin, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Sumartini, T.S. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, Volume 5, 148–156.

Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAE) yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislamian, AL-jabar. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 6 N, 63–73.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif : Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan ( KTSP ) /Trianto (Ed. 1. Cet). Jakarta: Kencana.

Wirdani, V. (2013). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik pada Materi Bangun Datar Segiempat di Kelas VII SMP Negri 35 Medan Tahun Ajaran 2012/2013.

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Julia, R. ., Ramadhani, & Wardani, H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis melalui Pendekatan Realistik Siswa Kelas VIII MTs Pondok Pesantren Saifullah T.A 2021/2022. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 489–500. https://doi.org/10.30606/absis.v4i2.1226

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.