Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Heuristik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Peluang Kelas VIII SMP
DOI:
https://doi.org/10.30606/absis.v6i2.2338Keywords:
Heuristic Approach Based Module, Students' Mathematical Problem Solving Ability, ADDIE Development.Abstract
This developmental research is based on the low mathematical problem-solving ability of students. The heuristic approach can be used to guide students in problem-solving, thus the researchers used a heuristic-based module to improve students' mathematical problem-solving skills. The aim of this study is to describe the development process, quality, and effectiveness of the heuristic-based module. The research development, or Research and Development, uses the ADDIE model. The research subjects for module validation were experts in the field of education, while the subjects for practicality and effectiveness were eighth-grade students at SMPN 2 Sabak Auh. Data collection techniques included questionnaires and tests, with qualitative and quantitative data analysis. The feasibility assessment of the module obtained an average percentage of 81.31%, classified as very valid. Students' assessment of the module obtained an average percentage of 81.17%, classified as very practical. Based on the sig value in the sig (2-tailed) column of 0.000, which is smaller than 0.05, Ho is rejected and H1 is accepted, indicating that there is a difference in test results before and after using the module. This shows that learning using the heuristic-based module can improve students' mathematical problem-solving skills.
Downloads
References
Wafa, A., Sulisawati, D. N., & Sujiwo, D. A. C. (2022). Pengembangan modul matematika yang berorientasi pada model pembelajaran heuristik Vee. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 5(1), 85-96.
Dalimunthe, I. R., & Ramadhani. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Penemuan Terbimbing di Kelas VIII MTS Alwashliyah Gedung Johor. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 404–413.
Darma, Y., & Firdaus, M. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Aliyah Melalui Strategi Heuristik. Jurnal Pendidikan Informatika, 88, 95–103. https://journal.ikip-pgriptk.ac.id/index.php/saintek/article/view/209
Finariyati, Rahman, A. A., & Amalia, Y. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Maju, 7(1), 89–97.
Hayati, R., Fachrurazi, F., Karim, A., & Marzuki, M. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Video Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 621–629. https://doi.org/10.30606/absis.v5i1.1558
Ismanto, I. (2022). Pengembangan Modul Digital Interaktif Berbasis Pengalaman Siswa Untuk Menguatkan Pembelajaran Numerasi SMP Dalam Mendukung Merdeka Belajar. Postulat: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(1), 61. https://doi.org/10.30587/postulat.v3i1.4299
Matondang, K. and Matondang, A.R. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Pendekatan Matematika Realistik. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika. 1, (1), 22–28. https://doi.org/10.47662/jkpm.v1i1.193.
Konggoro, D. (2021). Strategi Pemecahan Masalah Heuristik: Sebuah Metode untuk Merepresentasikan Masalah Matematika dalam Pembelajaran Matematika. Arithmetik, 3(2), 147–162.
Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175. https://doi.org/10.20527/edu-mat.v3i2.644
Meliana, F., Herlina, S., Suripah, S., & Dahlia, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Matematika Berbantuan Flip Pdf Professional pada Materi Peluang Kelas VIII SMP. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 43–60. https://doi.org/10.35706/sjme.v6i1.5712
Negara, R. M. H. K., Suheirman, A., & Yayat. (2019). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum SMK 2013 Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Dan Instalasi Refrigerasi. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(1), 64–70.
Nugraha, M. R., & Basuki, B. (2021). Kesulitan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP di Desa Mulyasari pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 235–248. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1259
Pramita, D., & Rusmayadi, M. (2018). Pengaruh Strategi Heuristik Pada Pendekatan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VIII SMP. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(2), 157. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i2.722
Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan Dan Deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069
Sormin, M. A., & Nurasahara, N. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa. EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 4(1), 41. https://doi.org/10.31604/eiksakta.v4i1.41-48
Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE). Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277–286.
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Tambunan, H. (2020). Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika dengan Strategi Heuristik. Sepren, 1(02), 28–33. https://doi.org/10.36655/seiprein.v1i02.209