Peningkatan Berpikir Kritis dan Kreatif pada Pelajaran Matematika ditinjau dari Jenjang Satuan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.30606/absis.v4i1.972Keywords:
Critical Thinking, Creative, Mathematics Learning ModelAbstract
Critical and creative thinking has a vital role in answering lessons, especially in mathematics learning. The purpose of this study was to determine the improvement of critical and creative thinking in mathematics lessons from each level of education unit based on cycle I and cycle II and to describe the application of the mathematics learning model. This study uses a systematic literature review research method by identifying, reviewing, evaluating, and interpreting the research that has been done. Based on data obtained from the Google Scholar website, URL (sholar.google.com) with the help of the Publish or Perish application in 2016-2021. The results showed 1) there was an increase in critical and creative thinking in mathematics learning in terms of educational units based on cycle I and cycle II so that the average results obtained from each level were in the range of values of 50% to 83% on achieving the indicators of class action success. 2) Success in improving students' critical and creative thinking skills is found in how teachers master the application of learning models when providing material in class. Researchers suggest that in improving critical and creative thinking in mathematics lessons at every level of the education unit, teachers can use the Discovery Learning learning model for elementary/equivalent levels. Meanwhile for SMP/Equivalent can use Realistic Mathematics Education and at the SMK/Equivalent level can use the Open-Ended Approach.
Downloads
References
Anawati, S., & Isnaningrum, D. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Media Pembelajaran Manipulatif Konsep Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 391–400.
Anjarwati, Y., Amin, S. M., & Lukito, A. (2016). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Geometri Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Di Kelas IV SDN 1 Pule Kecamatan Pule Kabupaten Trenggalek. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(1), 98–104.
Arifin, K. (2020). Peningkatan Kreativitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery (Penemuan Terbimbing) Materi Vektor Siswa Kelas X Mipa 4 Di MA Darussalam Krempyang Tanjunganom Nganjuk. Jurnal El-Barqie: Jurnal MA Darussalam, 1(1), 121–140.
Ayuningsih, D., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 94–99. https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1351
Dea, W. A., Prasetyo, E., & Rahmawati, T. D. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Peserta Didik. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 141–148.
Faturohman, I., & Afriansyah, E. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Creative Problem Solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 107–118. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Hidayah, R. N., Sulasmono, B. S., & Widyanti, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dengan Permainan Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Kelas IV SD. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 3(1), 34–39. https://doi.org/10.31764/jtam.v3i1.759
Hidayat, P. W., Yulianti, A., & S, A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Menggunakan Pendekatan Open Ended Pada Mata Pelajaran Matematika Dikelas Iv Sd. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(1), 92–102. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i1.198
Insani, S. U. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Pembelajaran Matematika Dengan Model Discovery Learningpada Siswa Kelas X Man 1 Kampar. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(1), 11–18. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i1.7255
Juli Trimenda Sagala. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa SMP Swasta Brigjend Katamso Medan T.A 2019/2020.
Manurung, T. W. H., & Surya, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika pada Siswa Sekolah Menengah Jurnal Mathematic Education, December,1–15. https://www.researchgate.net/profile/Tut_Wuri2/publication/321833110_PENERAPAN_MODEL_PEMBELAJARAN_CREATIVE_PROBLEM_SOLVING_DALAM_MENINGKATKAN_KEMAMPUAN_BERPIKIR_KREATIF_MATEMATIKA_PADA_SISWA_SEKOLAH_MENENGAH_PERTAMA_SMP_AL_HIDAYAH_MEDAN/links/5a33f222a6fd
Maryam, M. S., & Zanthy, L. S. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas XI SMK pada Materi Matriks dengan Penerapan Pendekatan Reciprocal Teaching. Joe, 01(03), 155–165.
Nada, I., Utaminingsih, S., & Ardianti, S. D. (2018). Penerapan Model Open Ended Problems Berbantuan Cd Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas Iv Sd 1 Golantepus. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 216–227. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3856
NURUL AQIDAH. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Melalui Model Pembelajaran Generatif Pada Siswa Kelas VIII A SMPN 2 Barombog.
Pamungkas, D., Mawardi, & Astuti, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV Melalui Penerapan Model Problem Based Learning. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 214–219. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i1.98
Pianda, D., & Rahmiati. (2020). Peningkatan Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Google Clasroom Sebagai Kelas Digital Berbantuan Aplikasi Geogebra. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 93–111.
Prasasti, D. E., Koeswanti, H. D., & Giarti, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning Di Kelas IV SD. Jurnal Basicedu, 3(1), 174–179.
Purbaningsih, & Wahyu. (2017). Peningkatan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Siswa Kelas X SMK Negeri 6 Purworejo Tahun Pelajaran 2016/2017.
Saputro, B., Sulasmono, B. S., & Setyaningtyas, E. W. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(2), 621–631. https://www.journal.umtas.ac.id/index.php/naturalistic/article/view/405
Sari, A. N., Wahyuni, R., & Rosmaiyadi, R. (2016). Penerapan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 10 Pemangkat. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 20–24. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.78
Septiana, R., Febriarini, Y. S., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(6), 393–400. https://doi.org/10.30862/jhm.v2i2.68
Simatupang, N. (n.d.). Penerapan Model Problem Based Learning Dengan Pendekatan Scientific Learning Berbantuan Media Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 MedanT.A.2019/2020.https://online210.psych.wisc.edu/wp-content/uploads/PSY-210_Unit_Materials/PSY-210_Unit01_Materials/Frost_Blog_2020.pdf%0Ahttps://www.economist.com/special-report/2020/02/06/china-is-making-substantial-investment-in-ports-and-pipelines-worldwide%0Ahttp://
Sormin, M. A. (2016). Upaya Meningkatkan Kreativitas Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Di SMK Negeri 1 Padangsidimpuan. JURNAL EKSAKTA, 2(1), 19–27.
Stefani Debora Simanjuntak. (n.d.). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Matematika Realistik Berbantuan Media Power Point Siswa SMP Medan Tahun 2018/2019.
Supardi. (2015). Peran Berpikir Kreatif Dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Formatif, 2(3), 248–262.
Suprapti, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 3 SDN 009 Rambah Samo. Jurnal Absis : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 138–147. https://doi.org/10.30606/absis.v2i1.215
Trimahesri, I., & Hardini, A. T. A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Realistic MathematicsEducation.TSCJ,2(2),111–120. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/TSCJ/article/view/22272
Umam, K. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Reciprocal Teaching. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(2), 57. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i2.807
Wewe, M. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika dengan Problem Posing pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Golewa Tahun Ajaran 2016 / 2017. Jurnal Mathe Educator Nusantara (JMEN), 03(1), 1–57.
Wulandari, F. A., Mawardi, M., & Wardani, K. W. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas 5 Menggunakan Model Mind Mapping. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 10–16. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i1.17174
Yuliani, I., Kanzunnudin, M., & Rahayu, R. (2018). Penerapan Model Creative Problem Solving Berbantuan Media Bongkar Pasang Untuk Peningkatan Berpikir Kreatif Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 29–36. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2283