Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together

Authors

  • Fitriana Yolanda Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.30606/absis.v2i1.205

Keywords:

Cooperative learning, learning outcomes, mathematics

Abstract

This study aims to improve the learning process and improve mathematics learning outcomes for students of class VIII MTs YKWI Pekanbaru. This research is a classroom action research study consisting of two cycles. The subjects in this study were grade VIII MTs YKWI Pekanbaru, totaling 20 students. Observation and test sheets are used to collect data. The results of this study indicate that there is an improvement in the learning process and an increase in mathematics learning outcomes for students of class VIII MTs YKWI Pekanbaru on the subject matter of relations and functions. The improvement of mathematics learning outcomes of students increased from the basic score of 40% to the daily test I by 60% and to the daily test II by 70%. The conclusion of this study is the application of cooperative learning type Numbered Heads Together can improve the learning process and improve mathematics learning outcomes for students of class VIII MTK YKWI Pekanbaru on the subject matter of relations and functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri, S., & Ahmadi, I. K. (2010). Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam Kelas. Jakarta: Prestasi pustaka Publisher.

Arikunto, S. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi aksara.

Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: University Press.

Layla. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Siswa Kelas V SDN 50 Bengkalis Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Absis, 1(2), 8–17.

Maisyarah. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 125–131.

Paembonan, R. D., & dkk. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penarikan Kesimpulan Logika Matematika Di Kelas X SMA GPID Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1), 98–108.

Putra, A. D., & Prihatnani, E. (2018). Peningkatan Hasil Belajar matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Dalam Pembelajaran Aljabar Siswa Kelas VII SMPN 7 Salatiga. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 76–90.

Ramadhani, & Lisma, E. (2019). Peningkatan Self Efficacy Matematis Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Berbasis Autograph. Jurnal Absis, 1(2), 24–31.

Rezeki, S. (2009). Makalah Analisis Data Dalam Penelitian Tindakan Kelas yang diseminarkan pada Seminar Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Matematika Melalui Penelitian Tindakan Kelas tanggal 7 November 2009. Pekanbaru.

Singga, L. (2011). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan TSTS Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 55–64.

Tiya, K. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 178–191.

Trianto. (2010). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wahyuddin. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) pada Siswa Kelas V SD Negeri 75 Ujungpero Kecamatan Sabbangparu Kabupaten Wajo. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 57–66.

Yolanda, F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII2 SMP Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Jurnal Aksiomatik, 5(2), 145–159.

Zulkarnain. (2010). Statistik Penelitian. Pekanbaru: Cendekia Insani.

Downloads

Published

2019-10-31

How to Cite

Yolanda, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together . Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 112–120. https://doi.org/10.30606/absis.v2i1.205

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.