Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Kelas VIII MTs N 1 Rokan Hulu
DOI:
https://doi.org/10.30606/absis.v6i2.2203Keywords:
Kemampuan Komunikasi Matematis, Problem Based Learning, PeningkatanAbstract
This study aims to determine the improvement of mathematical communication skills through the Problem-Based Learning (PBL) model in eighth-grade students of MTs N 1 Rokan Hulu. This type of research is a Quasi Experiment with the Nonequivalent Pretest Posttest Control Group Design research design. The population in this study was eighth-grade students of MTs N 1 Rokan Hulu. Random sampling was done, resulting in class VIIID as the experimental group and class VIIIC as the control group. The experimental group applied the Problem-Based Learning (PBL) model, while the control group applied conventional learning. Hypothesis testing used the Mann-Whitney test because the data were not normally distributed. The calculation results obtained a z-score of 2.61 and a z-table value of 1.96 with a significance level of α = 0.05. Since the calculated z-score > the critical value from the table, H0 was rejected. Thus, it can be concluded that there is an improvement in mathematical communication skills through the Problem-Based Learning (PBL) model in eighth-grade students of MTs N 1 Rokan Hulu.
Downloads
References
Astuti, A., & Leonard, L. (2015). Peran kemampuan komunikasi matematika terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.91
Bashith, A., & Amin, S. (2017). The effect of problem based learning on EFL students’ critical thinking skill and learning outcome. Al-Ta Lim Journal, 24(2), 93-102. 10.15548/jt.v24i2.271
Chotimah, S. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP di Kota Bandung dengan Pendekatan Realistic Mathematics Educations pada Siswa SMP di Kota Bandung. Didaktik, 9(1), 26-32.
Darmadi, H. (2013). Metode Penelitian dan Sosial. Bandung: Alfabeta.
Fathani, A. H. (2009). Matematika hakikat dan logika. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Febrinata, T. (2014). Perbandingan Penerapan Media Trainer Mini Kit 32 Dan Software Proteus Pada Mata Pelajaran Mikrokontroler Kelas Xii Elektronika Industri SMK Negeri 1 Batam. (Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia).
Hastuti, W. P., & Sutama, M. P. (2015). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Melalui Strategi Problem Based Learning (PTK Pada Siswa Kelas VIIC Semester Genap SMP Negeri 22 Surakarta Tahun 2013/2014) (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching And Learning. Jurnal Prisma Universitas Suryakancana, VI (2), 119-131.
Rahmalia, R., Hajidin, H., & Ansari, B. I. (2020). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan disposisi matematis siswa SMP melalui model problem based learning. Numeracy, 7(1), 137-149. https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i1. 1038
Ruseffendi, E. T. (2006). Pengantar kepada membantu guru mengembangkan kompetensinya dalam pengajaran matematika untuk meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito, 336-337.
Sari, Y. L. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Pekanbaru (Skripsi, Universitas Islam Riau).
Sufi, L. F. (2016). Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sumarmo, U. (2013). Berpikir dan Disposisi matematik serta Pembelajarannya. Bandung: UPI.
Sundayana, R. (2020). Statistika Penelitian Pendidikan (2nd ed.). Bandung: Alfabeta
Suryadi, D. (2015). Penggunaan pendekatan pembelajaran tidak langsung serta pendekatan gabungan langsung dan tidak langsung dalam rangka meningkatkan kemampuan berfikir matematik tingkat tinggi siswa SLTP. Desertasi UPI. Bandung.
Susiloningrum, S., Thowaf, S. ., & Sudarmiantisn, S. (2017). Pembelajaran IPS melalui Model Problem Based Learning (PBL) sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.
Suswati, U. (2021). Penerapan Problem Based Learning (PBL) Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. Teaching : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 127–136. https://doi.org/10.51878/teaching.v1i3.444
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. 2018–2019.